Blogtour 5 t/m 12 oktober 2019 – Kom naar huis sterke twist, maar kan als schokkend worden ervaren: Emma Anna bewijst dat het niet altijd een happy end kan zijn

Dit najaar geeft Dutch Venture Publishing ook Kom naar huis van Emma Anna uit. Deze schrijfster is een pseudoniem. Ze schreef al eerder in 2018 drie boeken: Mijn hele leven lang, Wintertranen en Vecht voor jou. Met haar vierde boek bewijst ze dat het niet altijd over rozen kan gaan en ze heeft hierbij sterke onderwerpen aangesneden waar lezers nog lang over zullen nadenken.

Kom naar huis (Synopsis via Bol.com)
Verliefd worden is niet moeilijk, maar vechten voor die liefde wel.
Wanneer Hannah Mackenzie een baan krijgt bij de uitgeverij waar ze altijd al wilde werken, gaat er een wereld voor haar open. Na een gewelddadige relatie is haar zelfvertrouwen ver te zoeken, maar wanneer ze haar baas Luc beter leert kennen, komt daar verandering in.
Luc Wennam heeft het allemaal: twee fantastisch lopende bedrijven, genoeg geld om nooit meer te hoeven werken, en een bloedmooie verloofde. Wanneer hij echter bedrogen wordt, realiseert hij zich dat hij niet terug wil naar het leven waarin hij ooit zo succesvol was. Maar vechten voor de liefde is niet makkelijk als de vrouw van wie je houdt voor haar leven verminkt is en je verleden nog een troef achter de hand heeft.

Bevindingen
De proloog van Kom naar huis zuigt de lezer in een heftige verhaallijn, en laat moeilijk los. Deze kan zelfs direct als schokkend worden ervaren en we mogen dan ook constateren dat Emma Anna met dit beladen thema moed en durf toont. De manier van schrijven is een verademing, gewoon op de vertellende manier. Dit zorgt ervoor dat het uit de verschillende perspectieven naadloos in elkaar over vloeit.
De verhaallijn neigt naar een gewone New Adult, echter laat Emma Anna een hele andere kant zien, een kant waar onzekerheid en schaamte vanaf spat. Ze laat dit niet alleen zien, ze laat het de lezer tot het diepste in de ziel voelen wat Hannah heeft meegemaakt en hoe ze daar nog het trauma door voelt. Ondanks dat het bepaalde punten behoorlijk heftig is, scoort dit boek vooral punten doordat het bij de lezers verschillende reacties kan ontlokken. Van boosheid en verontwaardiging, tot medeleven en empathie.
Hoewel het boek naarmate het vordert toch even lijkt te kabbelen, zal de lezer nog een wending gaan verwachten. Deze komt ook, al houdt de schrijfster haar lezer echt tot het laatste moment in spanning, laat ze nog niets over deze wending los. Het is zelfs zo dat lezers de neiging hebben alvast ruimschoots hierover te gaan speculeren, want er zijn uiteraard ook de nodige aanwijzingen. Daarnaast is er een reden waarom dit verhaal niet vanuit de ik- vorm is geschreven, een reden die pas op het einde duidelijk wordt. Kortom, Emma Anna houd je tot het laatste moment aan het verhaal gekluisterd en laat zien dat niet elk verhaal per se een happy end heeft…

Op Bol.com (SJMSchrijft)

“Schrijfster Emma Anna toont durf met het heftige en ongecensureerde Kom naar huis. Een vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat de lezer het boek moeilijk kan wegleggen. Het verhaal neigt naar een gewone New Adult, echter laat de auteur ook een hele andere kant zien. Ook thema’s als schaamte, onzekerheid en zelfzuchtigheid passeren de revue. Het is een verhaal dat verschillende reacties kan ontlokken. De verhaallijn lijkt hier en daar wat voort te kabbelen, en ondanks dat weet Emma Anna haar lezers tot het laatste moment in spanning te houden. Een wending is onvermijdelijk, ook al kan de lezer deze al ruimschoots verwachten. Een verhaal dat niet per se een happy end heeft.” – 5 oktober 2019

Op Hebban (Saskia Boree)

“Met Kom naar huis toont zowel de auteur als de uitgeverij moed en lef om zo’n beladen onderwerp aan te snijden. Emma Anna heeft een vlot leesbare schrijfstijl welke met een reden is gekozen. Het verhaal lijkt een doodgewone New Adult te zijn, echter is er ook een totaal ongecensureerde andere kant van deze verhaallijn. Onderwerpen als zelfzuchtigheid, schaamte en onzekerheid passeren de revue en dit kan verschillende reacties bij lezers ontlokken. Ondanks dat het soms wat dreigt voort te kabbelen, weet de schrijfster haar lezers tot het laatste moment vast te houden. Een sterke, spannende en opmerkelijke plottwist is daarom ook onvermijdbaar. Misschien ziet de lezer deze ook aankomen. Misschien ook niet. Hoe dan ook heeft Emma Anna met Kom naar huis bewezen dat er niet altijd een happy end kan zijn en dat maakt dit verhaal heel geloofwaardig.” – 12 oktober 2019

Tekst: Saskia Boree

Over Saskia Boree

Journalist, (boeken) Recensent, (nieuws) Redacteur, Auteur van: Schimmen&Schaduwen, 2009-2015 (niet meer verkrijgbaar) Tijdsdreiging, Kort verhaal in de Enge Verhalenbundel 2017 Zijdelings, huidig schrijfproject Tijdreizen 2014 tot heden Onbekende titel, huidig schrijfproject Paranormaal/ Tijd 2016 tot heden
Dit bericht werd geplaatst in Freelance Recensies en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.