“Reclame is de spam van het dagelijkse leven. Commerciële praatjes die we, als het even kan, ontwijken als hondendrollen op de stoep.” (Jaap Toorenaar in Hoe verzinnen ze het?)

In maart verschijnt Hoe verzinnen ze het? van Jaap Toorenaar bij Maven Publishing, een naslagwerk waarbij de lezer zelfs een spoedcursus ijzersterke slogans bedenken krijgt. Het boek laat de bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord.
Jaap Toorenaar is reclameman en publicist. Hij is medebedenker van de Calvé-pindakaas-commercial met Evert van Benthem. Van zijn hand zijn ook slogans als Een beter milieu begint bij jezelf, NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest en De maatschappij. Dat ben jij. Hij schreef columns voor HP/De Tijd. Van Toorenaar verschenen eerder de bestsellers Mijn moeder zei altijd en Mijn vader zei altijd.

Hoe verzinnen ze het? (Synopsis via Bol.com)
Foutje, bedanktMelk. De witte motor • de supermarktmanager van Albert Heijn • Even Apeldoorn bellenIk heb nog zo gezegd: geen bommetjeWij van Wc-eend adviseren Wc-eendNiet omdat het moet, maar omdat het kan • de zwanen van KLM •
Het zijn stuk voor stuk reclamecampagnes die miljoenen Nederlanders kennen en die zich verankerd hebben in onze cultuur. Hoe verzin je die en wat maakt ze zo sterk?
Jaap Toorenaar vroeg het ruim 50 bedenkers van roemrijke reclames. Ze vertellen openhartig over hun gepuzzel en gepieker, over de (dwaal)sporen die ze bewandelden en over de eerste reacties van hun opdrachtgevers; er klonk niet altijd applaus voor hun idee. Hoe verzinnen ze het? biedt de lezer waardevolle lessen over herinneringswaarde en overtuigingskracht, een unieke kijk achter de schermen van de reclame wereld en bovenal veel leesplezier. Want ook voor reclame geldt: wie is er niet groot mee geworden?
Inclusief spoedcursus: Zo bedenk je een ijzersterke slogan
Met top 100 mees gebruikte reclamezinnen op sociale media

Bevindingen
Het naslagwerk Hoe verzinnen ze het? is een overzicht van onvergetelijke reclames, waarbij de bedenkers aan het woord komen. Daarnaast heeft Jaap Toorenaar het boek niet alleen opgedeeld in deze reclames, hij heeft door middel van vier pauzenummers ook nog een aantal andere handige dingen toegevoegd. Een spoedcursus slogans verzinnen, wat de meest bekende reclame melodieën zijn, vroeger toen reclame nog niet commercieel was, en de top 100 meest gebruikte reclamezinnen op social media vallen onder deze andere leerzame en leuke aardigheidjes.
Men zou kunnen zeggen dat Hoe verzinnen ze het? een historisch overzicht is van de reclame. Omdat het boek doorspekt is met interviews, zal de lezer het gevoel krijgen dat het iets heeft van een documentaire die je op de televisie kijkt en dat is ook de intonatie die het naslagwerk heeft. Het is tevens een kijkje in de wereld van de copywriter. De verhalen over het ontstaan van slogans en de spotjes zijn verbazingwekkend, ontroerend en opmerkelijk. Een zeer goed uitgewerkt boek voor iedereen die van geschiedenis houdt of voor als je interesse in het reclamevak hebt.

Op Bol.com (SJM Schrijft)

“Maven Publishing komt deze keer met Hoe verzinnen ze het? een boek van publicist Jaap Toorenaar, waarin wordt besproken hoe bepaalde slogans en reclamespotjes tot stand zijn gekomen. De verhalen hiervan zijn ronduit opmerkelijk en verbazingwekkend. Naast dat het naslagwerk is opgedeeld in de meest bekende en onvergetelijke reclames, wordt het afgewisseld met vier pauzenummers. Vroeger toen reclame nog niet commercieel was, de top 100 meest gebruikte reclamezinnen, wat de meest bekende reclame melodieën zijn en een spoedcursus slogans verzinnen vallen hieronder. Dit maakt het boek een leuke beleving. Het is uiterst geschikt voor geschiedenisfanaten en mensen die affectie met het reclamevak hebben. Wederom een musthave voor elke liefhebber.” – 15 maart 2019

Op Hebban (Saskia Boree)

“Een nieuw naslagwerk is bij Maven Publishing van de persen gerold. Met Hoe verzinnen ze het? duikt publicist Jaap Toorenaar in de wereld van de copywriter en praat hij met diverse bedenkers die betrokken zijn bij de meest onvergetelijke reclames en slogans aller tijden. In het boek komen niet alleen de meest bekende spotjes voorbij, ook geeft Toorenaar een spoedcursus slogans verzinnen, heeft hij het over vroeger toen reclame nog niet commercieel was, bespreekt hij de top 100 meest gebruikte reclamezinnen en de meest bekende reclame melodieën. Deze vier aardigheidjes noemt de schrijver pauzenummers. De verhalen die afkomstig zijn van de mensen die hij voor dit boek geïnterviewd heeft, zijn stuk voor stuk opmerkelijk. Van serieuze reclames die tot stand zijn gekomen, tot de meest verbazingwekkende spotjes waarvan je nu zou denken hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Het is een vermakelijk naslagwerk dat ook een kijkje in de wereld van de copywriter geeft en is dan niet alleen geschikt voor als je al in het reclamevak zit, maar ook voor als je van plan bent de reclame in te gaan.” – 23 maart 2019

Tekst: Saskia Boree

Advertenties

Over Saskia Boree

Journalist, (boeken) Recensent, (nieuws) Redacteur, Auteur van: Schimmen&Schaduwen, 2009-2015 (niet meer verkrijgbaar) Tijdsdreiging, Kort verhaal in de Enge Verhalenbundel 2017 Zijdelings, huidig schrijfproject Tijdreizen 2014 tot heden Onbekende titel, huidig schrijfproject Paranormaal/ Tijd 2016 tot heden
Dit bericht werd geplaatst in Freelance Recensies en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.