Hebban Leesclub – Anita Terpstra gunt lezer met Vonk een uniek kijkje in balletwereld

Uitgeverij Cargo (De Bezige Bij) bracht tijdens de zomerse dagen van juli dit jaar een nieuwe titel van auteur Anita Terpstra onder de aandacht. Recensent en beginnend auteur Saskia Boree werd voor de leesclub op Hebban geselecteerd om Vonk te lezen en te recenseren. Eerder verschenen er onder andere van deze schrijfster haar debuut Nachtvlucht (2009), Anders, en Stilzwijgen. Haar boek Samen (2016) stond op de shortlist van de Gouden Strop en haar werk wordt ook in Duitsland en Frankrijk uitgegeven.

Vonk (Synopsis via Bol.com)
In de balletwereld vormen de Nederlandse Mischa en de Russische Nikolaj een beroemd droompaar. Het auto-ongeluk waarbij hun dochtertje om het leven is gekomen, lijkt hen nog dichter bij elkaar te hebben gebracht. Maar dan breekt er brand uit in het huis waar ze tijdelijk wonen. Mischa en Nikolaj overleven het vuur, maar liggen beiden met zware verwondingen in het ziekenhuis. Als de politie de brand onderzoekt, is al snel duidelijk dat deze is aangestoken. Het geluk van het danspaar blijkt niet meer dan een zorgvuldig geconstrueerde leugen. Mischa beschuldigt Nikolaj ervan de brand te hebben gesticht. Op zijn beurt beweert Nikolaj dat Mischa hem wil vermoorden. Wie van de twee spreekt de waarheid? En wie liegt?

Bevindingen
Tijdens de proloog en de eerste hoofdstukken wordt de lezer meteen geprikkeld. Men wordt ook deels geconfronteerd met de harde realiteit als je een brand hebt meegemaakt en hebt overleefd. De interesse is daardoor meteen gewekt omdat het vanuit meerdere oogpunten is beschreven. De lezer zal zich dan ook gelijk gaan afvragen hoe, wanneer en waarom er een brand is ontstaan.
Naarmate het verhaal vordert komt er een bepaalde grimmigheid aan de oppervlakte naar boven drijven. Doordat er sprake is van het reilen en zeilen binnen het dansgilde, kan de lezer feilloos de sfeer van die wereld proeven. Óók als men geen kaas van dit buitengewone beroep gegeten heeft.
Dankzij de diepgaande passages die zich afwisselend in het verleden afspelen, is Vonk niet slechts een welles-nietes verhaal geworden. Je kunt dus zeggen dat het verhaal niet in chronologische volgorde is geschreven en dit is misschien niet voor iedereen weggelegd. Toch blijft het hierdoor interessant, intrigerend en boeiend. Elk personage heeft zijn of haar eigen opmerkelijke karakter en deze zijn geloofwaardig en pittoresk neergezet.
Wanneer het einde nadert zal de lezer een traagheid ervaren en zal de vaart, afwisselend met enkele spannende momenten, afremmen. De plot komt voor het gevoel ineens heel snel en net wanneer men gaat denken dat het een originelere dader had kunnen zijn, ontpopt het einde in een wending. Een verhaal met een klassieke insteek en een uiteindelijk toch niet zo originele dader. Eentje waarvan de plot zeker al een keer is gedaan.

Op Hebban (Saskia Boree)

“Anita Terpstra heeft met Vonk eerder een roman neergezet dan een thriller. Het gaat over jaloezie, angst en de harde realiteit als je een brand hebt meegemaakt. De schrijfster weet de lezer bij de les te houden doordat ze uit verschillende perspectieven en tijdvlakken heeft geschreven. De korte stukjes naar het verleden zorgen ook voor een beter beeld op het geheel. Het wordt hierdoor duidelijk wie de personages zijn. Op een bepaalde manier weet ze je te prikkelen, waardoor het boek moeilijk weg te leggen is. Het is grimmig, intrigerend en boeiend tot het einde. Wanneer deze dan ook nadert gaat Terpstra het even rustig aan doen, totdat de plot zich ineens uit de doeken doet. Of zit er nog een ander staartje achter? De pittoreske karakters en het onderwerp balletwereld maken het een uniek boek. Wel jammer dat het plot voor het gevoel al eens eerder is gedaan. Buiten dat is het toch de moeite van het lezen waard.” – 1 augustus 2018

Op Bol.com (SJMSchrijft)

“De harde realiteit als je een brand hebt overleefd, is een van de onderwerpen die Vonk rijk is. Terpstra weet de lezer te prikkelen en bij de les te houden doordat ze het verhaal vanuit verschillende personages heeft geschreven. Hierbij wordt er terug in de tijd gegaan, waardoor het geen moment saai wordt, of nog erger, een jouw- woord- tegen- het- mijne- verhaal. De grimmigheid spat ervan af. De sfeer in de balletwereld is goed neergezet. Op het einde wordt de vaart iets afgeremd. De plot is voor het gevoel al eens eerder gedaan en komt ineens heel snel. Of heeft dit juist een gegronde reden? Vonk neigt uiteindelijk meer naar een roman dan naar een thriller.” – 28 juli 2018

Tekst: Saskia Boree

Over Saskia Boree

Journalist, (boeken) Recensent, (nieuws) Redacteur, Auteur van: Schimmen&Schaduwen, 2009-2015 (niet meer verkrijgbaar) Tijdsdreiging, Kort verhaal in de Enge Verhalenbundel 2017 Zijdelings, huidig schrijfproject Tijdreizen 2014 tot heden Onbekende titel, huidig schrijfproject Paranormaal/ Tijd 2016 tot heden
Dit bericht werd geplaatst in Freelance Recensies en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.