Woensdag 13 september 2017

Op de een of andere manier schiet een stukje voor SJM’s Journal er altijd wel bij in. Ook dit jaar is dat geen uitzondering. De laatste bijdrage was geschreven op 15 januari… enfin, ik zal het hier eens even updaten, voordat straks de drukke feestmaand voor de deur staat en er dan helemaal niets meer wordt ge updated in 2017.


In april heb ik een gedeelte van Zijdelings naar Dutch Venture Publishing gestuurd ter beoordeling. Jen Minkman vond dat ik potentie heb. Eerlijk is eerlijk, het verhaal kan nog wel wat verbetering gebruiken. Vooral de personages blijven toch een struikelblok als het om diepgang en gevoel gaat. Ze omschrijven, dat lukt me wel. Nu er nog voor zorgen dat de lezer met de personages gaat meeleven. Ik weet het, iedereen beleeft het verhaal op een andere manier. Toch wil ik adviezen niet in de wind slaan en deze dan ook serieus nemen. En oké, Jen heeft enkel de eerste 10.000 woorden gelezen, maar toch. De proloog had nou niet echt een duidelijk beeld over wie het nou eigenlijk ging. Ja, over een verdwijning van de moeder van Hazel… maar wie sloeg dit dan gade, zodat dit verteld kon worden? Ik heb inmiddels de proloog aangepast, de dingen eruit gehaald die volgens Jen niet kunnen, enzovoort. De volgende stap met Zijdelings is dat het wordt proef gelezen. Ik  wil wel eens van een “doodgewone” lezer weten of het in ieder geval lezenswaardig genoeg is en geschikt is voor publicatie. Vooral of de verhaallijn wel interessant genoeg is, gezien Zijdelings ook meerdere uitgewerkte personages bevat, die met elkaar in verbinding staan en zo een verhaal vormen. Je kunt eigenlijk zeggen dat het hoofdpersonage de tijd is, als je tenminste de tijd als een personage kunt zien. Het zal weer bij Hazel eindigen, dat wel.


Ondertussen schrijf ik ook aan een nieuw verhaal. Dit project heeft als genre Urban Fantasy/ Paranormaal en vordert gestaag. Ik zit rond de 30.000 woorden en weet niet of ik het als een gemiddeld kort verhaal wil laten, of dat ik het verhaal meer diepgang wil geven. Het voelt al af, omdat de plot  in feite gedeeltelijk op papier staat… en ook nog niet helemaal. Ik heb dus al een gedeelte van de clou prijsgegeven.  Hmmm, lastig deze.


En in de tussentijd heb ik ook nog meegedaan met een Enge Verhalenwedstrijd van Heel Nederland Schrijft. Tijdsdreiging is een verhaal met Ebony in de hoofdrol, de oma van Hazel. Het is een verhaal van 400 woorden en gaat over wat er voor Zijdelings heeft afgespeeld. Wat gebeurde er met Ebony Burkhart- Hop, bijvoorbeeld? Hazel inventariseert niet voor niets de erfenis die haar oma achterliet… eerder stuurde ik De Verzamelaar voor een andere wedstrijd in, een verkort stukje uit Zijdelings. Je zou zo langzamerhand kunnen zeggen, dat ik speldenprikjes de wereld instuur…
Wil je trouwens komen proeflezen, dan kun je me een berichtje sturen naar sjmschrijft@live.nl. Zet er wel even bij dat je graag Zijdelings komt proeflezen. M’n nieuwe paranormale project is nog niet klaar voor andere ogen.


Verder nog even een paar kleine veranderingen op SJM Schrijft. In de kolom aan de rechterkant heb ik een nieuw kopje waar je kunt zien wat ik op het moment lees. Nu is dat “Waanidee” van Karin Hazendonk, welke ik lees voor de blogtour in oktober. Helemaal onderin dezelfde kolom kun je zien hoeveel hits SJM Schrijft heeft. Verder heb ik de beginpagina wat overzichtelijker gemaakt. De informatie die erop stond, was anders een beetje dubbel, gezien ze ook in de rechterkolom staan… dus ik hoop dat het nu iets minder rommelig overkomt.
Blijf lekker deze blog in de gaten houden, want er komen nog meer recensies aan. Er zijn twee recensies (twee keer een blogtour!) gepland in oktober, waarbij eentje een giveaway zal hebben. Ga ik nu weer verder met “Waanidee“. Binnenkort dus een recensie. Tot de volgende keer.

~Saskia (SJM)~

Dit bericht werd geplaatst in SJM's Journal. Bookmark de permalink .